Vrije tijdsbesteding | Wat doe jij in je vrije tijd?

Kinderen willen graag plezier hebben in hun vrije tijd. Ze gaan sporten, bezoeken een vereniging of cursus of spelen toch liever gewoon vrij buiten of binnen. Belangrijk is dat hierbij het plezier voorop staat.
Wat doe jij in je vrije tijd?

Drs. Tamar de Vos - van der Hoeven - oktober 2012

We willen graag dat onze kinderen leuke activiteiten hebben buiten school. Het ene kind gaat voor een sport, het andere zit op muziekles of kiest voor een knutselclub en het derde kind volgt een cursus dans. En natuurlijk willen we onze kinderen graag steunen en stimuleren bij deze activiteiten. De vraag is alleen hoeveel. De meeste ouders zullen er voor waken om, als een tijgermoeder à la Amy Chua, hun kind uren te drillen om de beste te worden. Maar neemt men een kijkje aan de rand van het voetbalveld, tijdens de voorspeelavond van de muziekschool of bij de regionale kampioenschappen Judo, dan zien we toch flink wat fanatieke ouders. Enerzijds is het natuurlijk leuk als ouders zo betrokken zijn bij de activiteiten van het kind. Want helaas zijn er ook genoeg kinderen van wie de ouders bijna nooit komen kijken bij een wedstrijd of uitvoering. Maar anderzijds kan het wel een grote druk op het kind leggen wanneer de ouders zo fanatiek zijn en kan de vraag ontstaan of er nog genoeg ruimte is om gewoon plezier te hebben, als ouders het kind steeds aansporen goed te presteren.
vrije tijd, zwemmen
De tijd na school heet niet voor niets 'vrije tijd' en wanneer het huiswerk en de afgesproken klusjes in huis gedaan zijn, is het dus vooral tijd om vrij te zijn en plezier te hebben. Tijd om dat te doen waar het kind zich prettig bij voelt. Menig kind kiest voor een sport, een hobby of een cursus. Maar er zijn ook kinderen die er voor kiezen hun vrije tijd echt vrij te hebben en liever niet op een vereniging gaan of een vaste activiteit hebben. Vaak worden deze kinderen gestimuleerd toch een buitenschoolse activiteit te kiezen. Dit kan ook goed zijn, om het kind bijvoorbeeld te helpen meer sociale contacten te hebben of te helpen ontdekken waarom zo'n activiteit juist zo leuk kan zijn. Soms moeten ze even over een drempel geholpen worden. Maar wanneer een kind genoeg vrienden treft buiten school, lekker buiten speelt, genoeg afwisselende activiteiten heeft, vrolijk is en liever geen vaste activiteit heeft, is het de vraag of dit kind gedwongen moet worden toch iets te kiezen. Ook in gewoon vrij spelen kunnen kinderen alle ervaringen opdoen die ze ook bij een vereniging op zouden doen.

Maar de meeste kinderen kiezen toch voor een activiteit in hun vrije tijd. En ze vinden het heel fijn wanneer hun ouder daarbij betrokken is. Nu zijn ouders over het algemeen al snel betrokken, want er moet gehaald en gebracht, er moet kantine-dienst gedraaid worden of de shirts van de club hebben een wasje nodig. Niet altijd de leukste klusjes, maar wel een duidelijke boodschap dat ouders betrokken zijn bij de activiteit van hun kind en zich er voor willen inzetten. En daarmee zijn ze meteen een goed voorbeeld: 'wanneer je iets belangrijk vindt, doe je er moeite voor'.
schreeuwen langs de lijn
Deze voorbeeldfunctie is ook op andere vlakken belangrijk. Zo zijn ouders een belangrijk voorbeeld voor kinderen hoe je omgaat met winst en verlies bij wedstrijden, hoe je omgaat met de mensen om je heen bij een activiteit (de andere ouders, de trainer/docent, de andere kinderen die deelnemen) en hoe je zorgt dat je vooral plezier beleeft aan een activiteit. Want die fanatiek langs de lijn schreeuwende ouder geeft niet altijd het goede voorbeeld. Zeker niet wanneer hij/ zij vooral de nadruk legt op winnen, de besluiten van de trainer of scheidsrechter in twijfel trekt of ruzie maakt met andere ouders.
Wanneer een ouder er geen probleem van maakt dat het kind of zijn/ haar team fouten maakt of verliest en plezierig omgaat met de trainer/ docent en andere ouders, krijgt het kind een goed voorbeeld en het signaal dat het vooral om het plezier gaat. Want uiteindelijk moet het daar toch om draaien bij vrije-tijdsactiviteiten, om plezier en ontspanning.
hobby piano spelen
Hoe kun je op een goede manier stimuleren?

Kinderen willen graag dat hun ouders betrokken zijn bij hun hobby of sport. Ze vinden het fijn wanneer hun ouders komen kijken bij wedstrijden en uitvoeringen en willen dan graag horen wat de ouders er van vonden. Al snel zijn we dan geneigd de nadruk te leggen op de prestaties van het kind: "Wat scoorde je mooi." "Wat goed dat jullie gewonnen hebben" of "Wat speelde je dat liedje mooi". En dat mag ook best, ouders mogen trots zijn op de prestaties van hun kind. Het is alleen wel belangrijk dat dit niet het enige is waar aandacht voor is. Het is goed om ook aandacht te hebben voor het plezier van het kind en de sociale kant van het samenspelen. Opmerkingen als: "Wat hadden jullie een plezier tijdens het samen spelen" (plezier benadrukken) "Wat goed dat je Peter zo'n mooie voorzet gaf" (samenwerken/ samenspelen benadrukken) of "Wat hadden jullie een leuke muziek gekozen om op te dansen" benadrukken dat het vooral om plezier maken en het leuk met elkaar hebben gaat. En ook wanneer een wedstrijd verloren wordt, is het fijn wanneer er waardering is: " Goed geprobeerd" of "Jullie hebben misschien niet gewonnen, maar jullie speelden wel heel goed samen. " Al hoeven er natuurlijk ook niet steeds complimenten te zijn. Te veel complimenten kunnen je kind naast zijn/ haar schoenen laten lopen of ongevoelig maken voor complimenten. Maar vooral, je kind moet gewoon lol beleven aan de activiteit en dan is steeds een compliment helemaal niet nodig.

Wanneer je kind iets in een groep of in teamverband doet, is het aan te raden, alle kinderen aan te moedigen en ook andere kinderen eens een compliment te geven. Dit zal het groepsgevoel versterken.
Wees betrokken bij wat je zoon/dochter doet, ga kijken en praat over de interesses van je kind, ook wanneer je die misschien niet echt deelt. Dus ga toch regelmatig kijken wanneer hij/zij paard rijdt, ook al vindt je die beesten maar eng groot of de lucht in de stallen niet aangenaam. En luister naar het verhaal van je zoon/dochter over die honkbalspeler die jou echt helemaal niets zegt.
meisje voetbal
Soms zul je als ouder misschien twijfels hebben bij de beslissingen van een trainer, begeleider of docent. Over het algemeen is het het beste deze twijfel voor je te houden (behalve natuurlijk wanneer je het gevoel hebt dat deze beslissingen je kind schaden). Durf te vertrouwen op de trainer/docent en ga niet zelf lopen coachen of thuis les lopen geven. Voor kinderen is het zeer verwarrend om twee verschillende opdrachten te krijgen, want naar wie moet het dan luisteren, naar de trainer/leraar of naar de ouder? Daarbij kan het er toe leiden dat het kind niet meer goed luistert tijdens de training of les, omdat hij/zij het gevoel heeft niet te hoeven luisteren.

Ieder kind heeft wel eens geen zin. Het regent, het kind voelt zich eigenlijk niet zo lekker of wil eigenlijk liever met vriendjes spelen of het team heeft al een paar keer verloren en het kind baalt daarvan. Er kunnen vele redenen zijn waarom je zoon/dochter een keer geen zin heeft. Een keer overslaan kan dan best, al kan het ook goed zijn om je kind te stimuleren wel te gaan. Zo leert hij/zij dat als je ergens voor kiest je je er ook voor in moet zetten en dus ook moet gaan als je eens geen zin hebt.
Kinderen beginnen soms ook vol goede moed aan een nieuwe activiteit, maar geven na een aantal weken/ maanden aan het toch niet zo leuk te vinden. Het kan dan dat de activiteit echt tegenvalt en niet bij het kind blijkt te passen. Maar vaak is het ook zo dat het kind de activiteit nog onder de knie moet krijgen. Het kan best tegenvallen wanneer je merkt dat het na een aantallen lessen op de dwarsfluit eigenlijk nog niet echt lukt om liedjes te spelen of dat je op het veldje achter misschien wel heel leuk leek te kunnen basketballen, maar dat de training toch moeilijker is dan je dacht. Kinderen moeten soms gemotiveerd worden door te zetten, om door deze oefenperiode heen te komen en te ervaren dat het wel leuk wordt wanneer je het eenmaal een beetje kunt. Ze zeggen niet voor niets "Elk begin is moeilijk."
Het is dan ook aan te raden wanneer je kind eenmaal begonnen is aan een activiteit, de afspraak te maken dat het jaar of semester in ieder geval afgemaakt wordt.
Om te voorkomen dat je kind een jaar vast zit aan een activiteit die hij/zij echt niet leuk vindt, kan het goed zijn eerst een aantal proeflessen te nemen.

Want natuurlijk wil je liever niet je kind ieder week dwingen om iets te gaan doen waar het geen zin heeft. Wanneer het keer op keer geen zin heeft om te gaan, is het verstandig te bekijken hoe dit komt. Bespreek waarom hij/zij niet wil en kijk of een kleine aanpassing misschien het plezier weer kan vergroten. Zo leert je kind ook doorzetten. Een ander team, een andere trainer/ docent of wat extra lessen om het zo beter onder de knie te krijgen kunnen het plezier soms weer terugbrengen. Samen oefenen of wat extra betrokken raken bij de activiteit helpt vaak ook. Of misschien wil je zoon/dochter wel op een ander niveau met zijn/ haar sport of hobby bezig zijn. Een kind dat op hoog niveau sport of musiceert, kan best op een gegeven moment hier geen zin meer in hebben omdat andere dingen belangrijker worden. Dit kan voor de ouder moeilijk zijn, maar uiteindelijk is het toch aan het kind hoe intensief hij/zij bezig wil zijn met zijn of haar activiteit. Plezier moet de stimulans zijn om een activiteit te ondernemen, niet de waardering van de ouders.
En soms zul je niet anders kunnen dan concluderen dat het toch gewoon tijd is om er mee te stoppen. Omdat het kind de activiteit gewoon niet leuk (meer) vindt. Want iets moeten doen, wat je niet leuk vindt, dat kan niet de bedoeling zijn van vrije tijd.




Heeft u naar aanleiding van dit artikel vragen of wilt u een persoonlijk advies, dan kunt u hier terecht: Vraag per e-mail of advies aan huis



cs-gy-3d-234x16



Kinderen willen graag plezier hebben in hun vrije tijd. Ze gaan sporten, bezoeken een vereniging of cursus of spelen toch liever gewoon vrij buiten of binnen. Belangrijk is dat hierbij het plezier voorop staat.
Auteursrechten nadrukkelijk voorbehouden