Klaar voor het tienminutengesprek
Drs. Tamar de Vos - van der Hoeven - juni 2011
Sommige ouders kijken er reikhalzend naar uit, andere zien er eigenlijk een beetje tegen op, het tienminutengesprek. Het moment dat ouders te horen krijgen hoe hun kind functioneert op school. Voor de ene ouder is het geen verrassing wat de strekking van het gesprek gaat worden. Zijn of haar kind vertelt bijvoorbeeld veel over school. Of er is al een regelmatig contact met de leerkracht, waardoor de ouders weten hoe het gaat. Voor de andere ouder kan het toch wel spannend zijn wat er verteld gaat worden, bijvoorbeeld omdat het kind niet erg mededeelzaam is over school of de ouders nog maar weinig op school komen omdat het kind op de leeftijd is dat het zelf naar school gaat. Eenmaal op de middelbare school kennen de ouders de leerkrachten vaak niet eens.
Drs. Tamar de Vos - van der Hoeven - juni 2011
Sommige ouders kijken er reikhalzend naar uit, andere zien er eigenlijk een beetje tegen op, het tienminutengesprek. Het moment dat ouders te horen krijgen hoe hun kind functioneert op school. Voor de ene ouder is het geen verrassing wat de strekking van het gesprek gaat worden. Zijn of haar kind vertelt bijvoorbeeld veel over school. Of er is al een regelmatig contact met de leerkracht, waardoor de ouders weten hoe het gaat. Voor de andere ouder kan het toch wel spannend zijn wat er verteld gaat worden, bijvoorbeeld omdat het kind niet erg mededeelzaam is over school of de ouders nog maar weinig op school komen omdat het kind op de leeftijd is dat het zelf naar school gaat. Eenmaal op de middelbare school kennen de ouders de leerkrachten vaak niet eens.
Overigens is het goed om als ouder, wanneer je vragen hebt in een periode zonder tienminutengesprekken, deze niet te bewaren tot het volgende gesprek, maar deze meteen aan de leerkracht voor te leggen. Belangrijke zaken moeten niet blijven liggen tot het volgende tienminutengesprek, maar meteen besproken worden. Vlak voor school of bij het ophalen is niet altijd het goede moment, de leerkracht is dan vaak druk met van alles. Beter is het een afspraak te maken voor een gesprek zodat de leerkracht echt even de tijd kan nemen. Tien minuten zijn vaak ook te kort wanneer er echt problemen zijn op school of met het kind. Het is dan goed enige tijd wat extra contact te houden met de leerkracht, zodat je weet hoe je kind vordert, hoe het probleem zich ontwikkelt, hoe de leerkracht het probleem aanpakt en wat je hier als ouder aan kunt bijdragen. Zo kan voorkomen worden dat je als ouder verrast wordt met een plotseling zeer negatief tienminutengesprek.
Omdat de tijd maar beperkt is, is het prettig goed voorbereid naar het gesprek te gaan. Wanneer je al weet hoe je kind er voor staat, bijvoorbeeld omdat het gesprek volgt op het rapport of omdat je regelmatig de resultaten van je kind op school bekijkt, hoef je niet eerst in het gesprek te vragen naar deze resultaten. Het is vervelend wanneer je deze informatie nog moet krijgen in het tienminutengesprek. Streef er naar te weten hoe je kind er ongeveer voor staat en ook te weten wat bepaalde cijfers of coderingen betekenen. Het is jammer wanneer een gedeelte van de gesprekstijd opgaat aan het uitleggen van wat AVI inhoudt of wat een R op het rapport betekent. Vaak kunnen kinderen dit zelf prima uitleggen of wordt het uitgelegd in de schoolgids. Ook internet kan hier soms uitkomst brengen.
Het tienminutengesprek heeft over het algemeen drie doelen. Ten eerste het bespreken van de vorderingen van het kind, ten tweede het bespreken van het gedrag van het kind en ten derde het uitwisselen van ervaringen tussen ouders en leerkracht en het onderhouden van contact. De leerkracht neemt een stuk opvoeding van de ouders over en een goed contact tussen ouders en leerkracht is dan ook belangrijk. Ouders en leerkracht kunnen elkaar goed ondersteunen. Het is verstandig open te staan voor wederzijdse suggesties en samen te kijken hoe een eventueel probleem opgelost kan worden: "Hoe kan ik als ouder helpen zijn rekenachterstand in te halen?" , "Hoe kan ik als leerkracht de klas uitleggen waar Bram naar toe is wanneer hij de psycholoog bezoekt? "
Wanneer er afspraken gemaakt zijn met betrekking tot een probleem, kan het goed zijn een vervolgafspraak te maken om na een paar weken eens te kijken of de uitvoering van de afgesproken aanpak lukt en succes heeft.
Bij een tienminutengesprek begeven zowel de ouders als de leerkrachten zich op sommige momenten op gevoelig terrein. Als ouder heb je soms commentaar op hoe het gaat in de klas en dus indirect op de leerkracht. En als leerkracht heb je soms vragen over hoe er thuis omgegaan wordt met bepaald gedrag of hoe het kind ondersteund wordt bij schoolwerk. Zowel de ouders als ook de leerkracht kunnen zich hierdoor aangevallen voelen. En dat levert over het algemeen geen opbouwend gesprek op. Het is goed je te realiseren dat je beiden het belang van het kind voor ogen hebt en vanuit dat idee naar elkaar te luisteren. In plaats van tegenover elkaar te komen staan (jij doet het verkeerd) moet er naar gestreefd worden samen te werken (er gaat iets niet goed, we moeten kijken hoe we dat kunnen oplossen). De vraag van de leerkracht naar hoe het thuis gaat is geen kritiek of bemoeizucht, hoe het thuis gaat zegt ook veel over hoe het kind in de klas functioneert. Het is prettig wanneer een leerkracht weet dat een heel stil kind, thuis wel vrij speelt en praat of dat een kind slecht slaapt, waardoor het moeite heeft bij de les te blijven. En zo is het voor ouders goed om bijvoorbeeld te weten dat er wat strijd is in de klas waardoor het kind zich niet prettig voelt of dat het kind op school wel erg bazig doet tegen klasgenoten.
Daarnaast is het ook goed om wederzijds aandacht te hebben voor dat wat wel goed gaat. Dit geeft een positievere wending aan het gesprek dan wanneer alleen de probleempunten besproken worden.
Wanneer alles eigenlijk prima gaat op school is het toch goed om naar het tienminutengesprek te gaan, al is het maar om het contact met de leerkracht te onderhouden. Het tienminutengesprek is ook bedoeld voor het opbouwen van een band met de leerkracht die toch vijf dagen in de week de zorg voor je kind van je overneemt. Deze betrokkenheid maakt het ook makkelijker om ook tussendoor wat sneller op elkaar af te stappen wanneer er iets aan de hand lijkt te zijn. Zo kan direct bijgestuurd worden en kan het volgende tienminutengesprek ook weer een positief gesprek zijn.
Heeft u naar aanleiding van dit artikel vragen of wilt u een persoonlijk advies, dan kunt u hier terecht: Vraag per e-mail of advies aan huis
Literatuur
Bos, v.d. M. (2008), Tips voor een top tienminutengesprek, Aan de Hand, sept. 2008
Elzinga, A. (2005), Tien tips voor het tienminutengesprek, J/M, sept. 2005
www.tienminutengesprek.nl/
http://www.jmouders.nl/Themas/School/Tienminutengesprek-duurt-vaak-te-kort-1.htm
http://www.jmouders.nl/school/School/Een-goed-gesprek-in-6-minuten.htm