Gesprekgebrek
Drs. Tamar de Vos - van der Hoeven - april 2011
Leren praten is een ontzettend complex proces, dat ontzettend snel verloopt in de eerste jaren van het leven van een kind (u kunt hier meer over lezen in het artikel "praten moet je leren" op deze site). Er is tijdens dit ontwikkelingsproces veel aandacht voor de technische kant van het leren praten, zoals woordgebruik, uitspraak en zinsopbouw. Het kind leert eerst losse woorden en dan zinnetjes te maken van deze woorden. Er zijn duidelijke afspraken over deze technische kant van taalgebruik, die voor het kind als houvast kunnen dienen bij de ontwikkeling.
Drs. Tamar de Vos - van der Hoeven - april 2011
Leren praten is een ontzettend complex proces, dat ontzettend snel verloopt in de eerste jaren van het leven van een kind (u kunt hier meer over lezen in het artikel "praten moet je leren" op deze site). Er is tijdens dit ontwikkelingsproces veel aandacht voor de technische kant van het leren praten, zoals woordgebruik, uitspraak en zinsopbouw. Het kind leert eerst losse woorden en dan zinnetjes te maken van deze woorden. Er zijn duidelijke afspraken over deze technische kant van taalgebruik, die voor het kind als houvast kunnen dienen bij de ontwikkeling.

Het om de beurt praten vinden deze kinderen vaak ook moeilijk, ze praten door anderen heen of weten niet goed wanneer de gesprekspartner uitgesproken is en zij dus weer iets mogen/kunnen zeggen.
Ook het begrijpen van wat de gesprekspartner vertelt, vraagt om een hoop vaardigheden, die lang niet allemaal te vangen zijn in regels die het kind kan aanleren. Zo moet het kind onderscheid leren maken tussen een grapje en een serieuze mededeling, moet het kind ironie leren begrijpen en leren begrijpen dat niet alles wat gezegd wordt zo letterlijk bedoeld wordt.
Wanneer kinderen moeite hebben met deze sociale regels van een gesprek wordt er gesproken over een gesprekgebrek. Eveneens wordt er wel gesproken van een pragmatische taalbeperking, waarbij "pragmatisch" staat voor "aanwendbaar/toepasselijk", oftewel het praktisch toepassen van taal in de communicatie. Je kunt het ook een sociale taalstoornis noemen.

Maar bij kinderen met een gesprekgebrek worden ook andere zaken waargenomen die niet direct in verband staan met taal. Zo hebben kinderen met een gesprekgebrek vaak aandachtsproblemen, moeite met dingen plannen en meer moeite met de sociale omgang.
Dit gesprekgebrek heeft een negatief effect op de sociale en cognitieve (kennis opnemen en verwerken) ontwikkeling van het kind. Het is dan ook goed dit gesprekgebrek vast te stellen zodat het kind hulp geboden kan krijgen. Zeker omdat zo'n 1/3 van de kinderen met een gesprekgebrek niet als zodanig herkend worden in het dagelijkse leven door ouders of leerkracht. Bij deze kinderen wordt vaak gedacht dat het moeilijke communiceren voortkomt uit de nog jonge leeftijd, het nog moeten wennen op school of een wat langzamere ontwikkeling. Een gespekgebrek kan opgespoord worden met behulp van een vragenlijst voor taal-spraakstoornissen.
Een gesprekgebrek komt tien keer vaker voor bij kinderen met gedragsproblemen, waarbij natuurlijk de vraag 'van de kip en het ei' kan rijzen. Bij kinderen met een gesprekgebrek wordt een grotere kans op ADHD, autisme of een andere taalstoornis waargenomen. De vraag is dan of het gesprekgebrek een onderdeel is van deze stoornissen of dat het een bijkomend probleem is.
Wanneer er een vermoeden is ontstaan dat een kind een gesprekgebrek/sociale taalstoornis heeft, is het goed een eerstelijnscentrum voor taalontwikkeling (audiologisch centrum) te vragen verder onderzoek te doen en wanneer nodig het kind te begeleiden met deze taalontwikkeling.
Heeft u naar aanleiding van dit artikel vragen of wilt u een persoonlijk advies, dan kunt u hier terecht: Vraag per e-mail of advies aan huis
Literatuur
Gesprekgebrek, Pedagogiek in Praktijk, 54, 2010
Bok, R & Ketelaars, M. (2010), Gesprekgebrek, NVO- Bulletin 2, 2010
http://www.balansdigitaal.nl/data/nieuws/2010/2/gesprekgebrek-kleuters-voorspelt-vaak-adhd,-autisme-of-taalstoornis/
http://www.ru.nl/wetenschapsagenda/huidige_editie/nieuws/@736934/duizenden_kinderen/
http://www.oorakel.nl/nieuws/Duizenden-kinderen-met-Gesprekgebrek-1507.html
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/976848/2010/02/25/Gesprekgebrek-kan-leiden-tot-schooluitval.dhtml