Spelen met je schaduw
Drs. T de vos van der Hoeven - september 2003
Volwassenen staan niet meer stil bij zaken als hun schaduw. Het is voor hen een zo vanzelfsprekend fenomeen dat ze er absoluut geen aandacht meer aan besteden. Tot dat hun kind zijn of haar schaduw ontdekt. Voor kinderen is een schaduw niet een verschijnsel dat ontstaat door de zon, een afdruk van onszelf, maar vaak een persoon op zichzelf, een kameraadje om mee te spelen. Kinderen dichten hun schaduw ook vaak allerlei eigenschappen toe, goede en slechte eigenschappen.
Kinderen ontdekken hun schaduw meestal doordat deze steeds meebeweegt. Ze experimenteren hier mee en ontdekken hun schaduw niet te kunnen ontlopen en niet te snel af te kunnen zijn. Wel kan de schaduw van het ene op het andere moment verdwijnen. Het kind ervaart zijn/haar schaduw als veel meer dan bijvoorbeeld een spiegelbeeld. Hun schaduw is veel vaker aanwezig, en beweegt met het kind mee.
Hierdoor ontstaat voor jonge kinderen veel meer het beeld van een andere persoon, een dubbelganger.
Enige tijd geleden werd een onderzoek gedaan naar hoe kinderen tegen hun schaduw aankijken door kinderen hun schaduw te laten tekenen en dan uitleg te geven. De manier waarop de kinderen hun schaduw tekende leek soms erg onlogisch, maar de uitleg van de kinderen gaf weer logica aan de tekening.
Drs. T de vos van der Hoeven - september 2003
Volwassenen staan niet meer stil bij zaken als hun schaduw. Het is voor hen een zo vanzelfsprekend fenomeen dat ze er absoluut geen aandacht meer aan besteden. Tot dat hun kind zijn of haar schaduw ontdekt. Voor kinderen is een schaduw niet een verschijnsel dat ontstaat door de zon, een afdruk van onszelf, maar vaak een persoon op zichzelf, een kameraadje om mee te spelen. Kinderen dichten hun schaduw ook vaak allerlei eigenschappen toe, goede en slechte eigenschappen.
Kinderen ontdekken hun schaduw meestal doordat deze steeds meebeweegt. Ze experimenteren hier mee en ontdekken hun schaduw niet te kunnen ontlopen en niet te snel af te kunnen zijn. Wel kan de schaduw van het ene op het andere moment verdwijnen. Het kind ervaart zijn/haar schaduw als veel meer dan bijvoorbeeld een spiegelbeeld. Hun schaduw is veel vaker aanwezig, en beweegt met het kind mee.
Hierdoor ontstaat voor jonge kinderen veel meer het beeld van een andere persoon, een dubbelganger.
Enige tijd geleden werd een onderzoek gedaan naar hoe kinderen tegen hun schaduw aankijken door kinderen hun schaduw te laten tekenen en dan uitleg te geven. De manier waarop de kinderen hun schaduw tekende leek soms erg onlogisch, maar de uitleg van de kinderen gaf weer logica aan de tekening.
Sommige kinderen kunnen ook verdrietig zijn wanneer iemand op hun schaduw staat, zij beschouwen hun schaduw als iets van zichzelf. We zien ook dat kinderen soms ook op de schaduw van hun ouder stampen wanneer zij boos zijn. Dit is een zeer veilige manier om boosheid te laten zien en de ouder, in de ogen van het kind, te treffen.
Voor een volwassenen is de schaduw iets vanzelfsprekends, iets waar niet meer bij stil gestaan wordt. Maar voor vooral kleine kinderen is de schaduw vaak heel belangrijk.
Er zijn verschillende boekjes voor kinderen over de schaduw. Voor meer informatie en de mogelijkheid om het boek te kopen bij bol.com klik je op de titel:
- Kikker en schaduw, Birde Poulsen (4 tot 6 jaar)
- Thomas en zijn schaduw, Pablo Zweig (4 tot 7 jaar)
- Mijn schaduw is een luilak, Merijn Ruis (4 tot 7 jaar)
- Schaduwdieren, Veltman Uitgevers B.V. (vanaf 4 jaar)
Literatuur
Giane Galiino,T vertaald: Imelda de Koning (1995) Spelen met je schaduw , Psychologie, 14e jaargang, november '95.