Nu ga je even zelf spelen!
Drs. Tamar de Vos - van der Hoeven - oktober 2023
Drs. Tamar de Vos - van der Hoeven - oktober 2023
Spelen is van groot belang voor de ontwikkeling van kinderen (zie het artikel Ik ben een prinses, Het belang van spelen voor kinderen) Dreumesen en peuters vinden het vaak nog heel erg lastig zichzelf te vermaken. Ze zijn nog niet goed in samenspelen, maar alleen spelen vinden ze ook moeilijk.
Inspelen op deze voorwaarden
In een veilige, rustige omgeving kan een kind beter zelfstandig spelen. Wanneer jij als ouder heel druk bezig bent, zal jouw dreumes of peuter ook minder makkelijk de rust vinden om te spelen. Maar ook wanneer de TV of radio aanstaat geeft dat onrust. Als jouw kindje maar moeilijk tot zelfstandig spelen komt, kan het dus goed zijn om eens kritisch te kijken naar de speelomgeving. Is er rust en ruimte om te spelen?
Een oudere broer of zus die alleen of met een vriend(innet)je aan het spelen is, kan ook voor onrust zorgen en daardoor het spel van je peuter bemoeilijken. En kijk ook eens naar het speelgoed van je kind. Wanneer er maar weinig is om mee te spelen of er is te weinig speelgoed waar jouw zoontje/ dochtertje zelfstandig mee kan spelen, dan zal het spel niet goed op gang komen. Maar te veel speelgoed kan het jouw kind ook moeilijk maken om iets te kiezen en dan te gaan spelen. Veel keuze is dus ook niet altijd goed. En je zoon/dochter moet natuurlijk ook zelfstandig speelgoed kunnen pakken. Als laatste is het ook verstandig om te kijken of het speelgoed van je zoon/dochter aansluit bij zijn of haar leeftijd/ontwikkelingsniveau. Speelgoed dat je kind maar kinderachtig vindt of waar het niet goed mee overweg kan, daagt niet uit tot spel.
Wat kan je verwachten op welke leeftijd?
De meeste dreumesen willen nog heel graag alles samen doen. Het liefste met jou, als ouder. Maar een oudere broer of zus, opa of oma of de leidster op het kinderdagverblijf vinden ze ook heel geschikt om dingen samen mee te doen. Verwacht dan alleen geen samenspel of wederkerigheid (het 'over en weer' gaan in de sociale omgang) Daarvoor is een dreumes nog te jong. Zelfstandig spelen is iets dat een dreumes echt nog moet leren. Natuurlijk verschilt dit per kind en bestaan er zeker wel dreumesen die heerlijk zelf kunnen spelen. Maar de meeste vinden dit nog bijzonder moeilijk. Over het algemeen zien we dan ook dat dreumesen op gang geholpen moeten worden bij het zelfstandig spelen en ook daarna lukt het meestal niet langer dan een paar minuutjes.
Peuters spelen vaak ook nog erg kort met speelgoed, in een kwartiertje spelen kan best een paar keer gewisseld worden van speelgoed. Het spel start met de blokken, dan wordt er even met de beer gespeeld om daarna nog even in een boekje te kijken en met de brandweerauto door de kamer te rijden.
Kleuters kunnen steeds beter opgaan in hun spel en daardoor ook langer zelfstandig spelen. Een kleuter kan over het algemeen best twintig minuten tot een half uur alleen spelen. Wanneer je kind eenmaal naar groep drie gaat, zal dit toenemen tot een uur of langer. Het spel wordt naarmate je kind ouder wordt ook samenhangender. Er wordt langere tijd met hetzelfde speelgoed gespeeld of verschillend speelgoed wordt in het spel opgenomen. Een zesjarige kan bijvoorbeeld een winkeltje bouwen met grote blokken en daarna in het winkeltje de auto's, de plastic dieren en de spullen uit het keukentje gebruiken om te verkopen. En beer en konijn zijn de klanten.
Zelfstandig spelen stimuleren.
Vooral dreumesen vinden het heerlijk om te doen wat jij doet. Het is prima om je kindje met je mee te laten doen met wat jij aan het doen bent. Zo kan je dreumes bij jou in de buurt blijven. Wanneer jij je focust op jouw bezigheid en niet te veel aandacht aan je kindje geeft, is de kans groot dat je zoon/dochter toch een beetje zijn eigen spel gaat ontwikkelen. Dreumesen vinden het vaak heel leuk om te mogen spelen met wat bakjes en houten lepels terwijl jij aan het koken of afwassen bent of ze spelen met wat doekjes uit de te vouwen was.
Door momenten te hebben dat jullie samen spelen en momenten dat je zoon/dochter even alleen speelt, kan je een structuur bieden die houvast biedt. Je kind weet bijvoorbeeld dat hij/zij na het broodje altijd even alleen speelt omdat papa dan aan het opruimen is of dat mama en papa het babyzusje in bed leggen na het avondeten en dat er dan dus even niemand is om mee te spelen. Je kind gaat de zelf-speel momenten dan herkennen en heeft er hierdoor minder moeite mee, omdat het weet dat er daarna weer samen gespeeld wordt.
Je kunt je dreumes of peuter hierbij ook helpen door steeds te vertellen wat er gaat gebeuren: "Ik ga zo de tafel dekken, dan eten we een broodje en daarna ga jij even zelf spelen." Ook wanneer je kind zelf nog niet zo veel praat, kan dit goed werken. Kinderen snappen vaak al best veel, ondanks dat ze zelf nog niet zo veel praten.
Wanneer je toch even ergens anders in huis iets moet doen, zorg dan dat je dit duidelijk aangeeft en vertel wanneer je weer terug bent.
Korte periodes van alleen spelen afgewisseld met aandacht zijn beter te overzien voor je kind. Kijk dan ook uit dat je niet in de valkuil stapt om je kind 'niet te storen' wanneer het even lekker alleen aan het spelen is. Dat je je kind wilt stimuleren in het alleen spelen door zijn/ haar spel niet te verstoren klinkt heel logisch. En wanneer je kind geconcentreerd aan het spelen is, is dat ook aan te raden.
Maar wanneer jij wacht met je zoontje/ dochtertje weer aandacht te geven tot het hier zelf om begint te vragen, dan geef je onbedoeld de boodschap dat het kind deze aandacht moet 'opeisen'. De kans is groot dat hij/ zij dat de volgende keren steeds eerder gaat doen. Het is dan ook goed om soms wel even aandacht te geven wanneer je kind zelfstandig aan het spelen is, op de momenten dat je kind iets minder opgaat in het spel.
Zoals gezegd is het spel van jonge kinderen vaak ook nog wat verbrokkeld. Ze spelen steeds kort met iets en kiezen dan weer iets anders. Zo'n spelovergang kan een goed moment zijn om even kort aandacht te geven. Wanneer je merkt dat je kind wat uitgespeeld raakt kan zo'n overgangsmoment ook heel goed zijn om een nieuw idee aan te dragen. Dit kan een nieuw spelidee zijn of een uitbreiding van het al gestarte spel: "Wat een mooie toren heb je gebouwd. Kan je er niet nog huisjes bij bouwen? Dan wordt het een stad."
Wanneer je kind niets doet in de periode dat hij/zij zelfstandig zou gaan spelen, is het het beste dit te accepteren. De verveling kan je kind creatief maken en na een paar keer van niets doen en wachten tot jij weer mee komt spelen, zal je dochter/ zoon toch iets gaan verzinnen om te doen.
Wanneer je kind wel zelfstandig gaat spelen, kan je laten merken hoe fijn je dat vindt. Benoem dan ook waarom je dit fijn vindt: "Wat heb jij lekker gespeeld! Ik heb wel twee brieven voor mijn werk kunnen schrijven. Nu heb ik wel weer tijd om iets leuks met jou te doen."
Er zijn niet zoveel boekjes over kinderen die even zelfstandig alleen spelen, de meeste gaan juist over samen spelen met vriendjes. Hier toch een paar tips met boekjes die je met je dreumes, peuter of kleuter kunt lezen. Voor meer informatie en de mogelijkheid om het boek te kopen bij bol.com klik je op de titel:
Spelen met Muis, Lucy Cousins (2 tot 4 jaar)
Elly de Olifant 2 - Niemand wil met Elly spelen, Willem Ritstier (3 tot 6 jaar)
Ik wil spelen! Johan Klungel (3 tot 6 jaar)
Ik ben niet (heel erg) bang om ALLEEN te zijn, Anna Milbourne (3 tot 6 jaar)
Beer is nooit alleen, Marc Veerkamp (4 tot 7 jaar)
Boeken met speelideeën voor ouders:
Mijn peuter speelt!, 60 spelletjes voor kinderen van 1 tot 3 jaar, Paulien de Smet
SPEEL!, Inspiratie om slim te spelen en ontdekken, Nathalie De Martelaere
Opgroeien - Spel, spelen en speelgoed, voor kinderen van 0 tot 18 jaar, Loïs Eijgenraam
Heeft u naar aanleiding van dit artikel vragen of wilt u een persoonlijk advies, dan kunt u hier terecht: Stel uw vraag of advies aan huis