wegwijs in dyslexie en dyscalculie

instagramopvoedadvies
facebookopvoedadvies
twitteropvoedadvies
wegwijs dyslexie dyscalculie
Wegwijs in dyslexie en dyscalculie, J. van der Beek, M. Mönch, S. Toll en H. van Luit, Lannoo Campus

De training 'wegwijs in dyslexie en dyscalculie' biedt ondersteuning voor kinderen met deze leerstoornissen. De training is niet bedoelt om kinderen met dyslexie of dyscalculie direct te helpen bij hun leerprobleem, maar richt zich meer op het omgaan met de gevolgen van de leerstoornis en de bijkomende psychosociale problemen. Kinderen met dyslexie of dyscalculie worstelen vaak met faalangst, onzekerheid, een laag zelfbeeld en somberheid. De training helpt kinderen hun leerstoornis te begrijpen, accepteren en er op een goede manier mee om te gaan.

De training start met een stuk psycho-educatie. Het kind leert begrijpen wat de leerstoornis inhoudt, wat de voor- en nadelen kunnen zijn van dyslexie/ dyscalculie en welke psychosociale problemen er mee gepaard kunnen gaan. Hierna wordt uitgebreid bekeken hoe omgegaan kan worden met angsten, onzekerheden en negatieve gedachten. Afsluitend wordt het kind geholpen vaardigheden te ontwikkelen om te kunnen omgaan met uitdagende situaties.

In de hele training wordt de metafoor van een auto met een aanhanger gebruikt. De auto staat voor de gedachten, de aanhanger voor de gevoelens en het besturen van de auto staat voor het gedrag. Alle stappen in de training zijn ook gekoppeld aan deze auto-metafoor. Zo kan het kind onderweg last krijgen van vieze ruiten (verkeerde gedachten), kan de toerenteller overbelast raken (te veel spanning) en kan het kind geconfronteerd worden met wegpiraten (lastige situaties). Op deze manier wordt voor het kind mooi inzichtelijk gemaakt hoe het op weg is op de routekaart van de training.

De training bestaat uit een handleiding en twee werkboeken. De werkboeken zijn grotendeels hetzelfde, met als enige verschil dat de voorbeelden in het ene boek dyslexie betreffen en in het andere dyscalculie. De handleiding bestaat uit een theoretische onderbouwing, een omschrijving van de doelgroep en de eventuele uitdagingen bij de uitvoering van de training en een zeer gedetailleerde bespreking van de tien sessies waaruit de training bestaat. Door deze uitgebreide en praktische bespreking per sessie zal iedere gedragsdeskundige goed met de training uit de voeten kunnen.
'Wegwijs in dyslexie en dyscalculie' biedt een mooi behandelprotocol, dat zowel hulpverleners als kinderen zal aanspreken.

Tamar de Vos - van der Hoeven


Bestellen of meer informatie?




Auteursrechten nadrukkelijk voorbehouden